Spår av
denna krets, eller kotteri som en anonym skribent av "Bref från
Hufvudstaden" (som publicerades i flera landsortstidningar, i
det här fallet Nerikes Allehanda) kallade dem, återfinns i dennes
brev av den 5 Mars 1881, publicerad i Nerikes Allehanda 7 Mars s å.
Spiritualismen, eller som samtiden föredrog att skriva: spiritismen, jag använder dem utan urskillning i det här inlägget - var ett ämne som var begärligt i läsekretsen får man
veta, men eftersom ämnet inte berörts på ett tag ansåg skribenten
det dags att göra det.
"Spiritismen
har icke på länge låtit tala om sig, hvarken enskildt eller i
tidningsbref, och som ämnet hör till de begärliga, tvekar jag
derför icke att ånyo upptaga det samma, så mycket hellre, som jag
i dagarne dertill fått en osökt anledning. Vi hafva som bekant här
i Stockholm ett litet spiritistiskt kotteri, hvilket med nit och
omsigt kultiverar den nya läran, framkallar andar, ser syner och hör
röster ur det fördolda m. m. Det är, må man tro, både lärde och
framstående män, som taga del i dessa mystiska seanser. Oinvigde
ega naturligen ej tillträde, och för att få veta något närmare
från det hemlighetsfulla lägret har jag sett mig hänvisad till den
utvägen - att köpa mig en psykograf. Denna tingest har jag med
framgång manipulerat och han har för mig afslöjat åtskilligt, som
jag nu går att meddela mina ärade läsare."
Sen
kommer en redovisning av ett antal personer, aktörer, inom detta
kotteri. Skribenten använder en vanlig dåtida teknik att ange
initialer och terminaler i efternamnet för att om inte skydda, så i
alla fall försvåra, fördröja, identifiering av personerna i
fråga. Att det var känsligt för framstående personer att
förknippas med spiritismen blir tydligt. Några av dem tror jag mig
ha identifierat med hjälp av olika källor, bl a mantalslängder
över Stockholm på http://digitalastadsarkivet.stockholm.se
Dem jag
identifierat inom klammer:
"En
bland de mest nitiske "arbetande" ledamöterne i kotteriet
är musikhandlaren J. A. S-t [Johan A. Schildknecht], för att nu
icke tala om lektor C. H. V. J-k och öfverbibliotekarien G. K-g
[Gustaf Klemming], hvilken sistnämnde, såsom hög frimurare, varit
i tillfälle att konstituera särskildt psykografens högst märkliga
förmåga att skvallra ur skolan jemväl i fråga om frimureriets
allra djupaste hemligheter. Bland intresserade och troende åskådare
nämnet min psykograf generaldirektören N. J. B-n [N.J. Berlin] och
bland mera tillfälliga och tveksamma sådana professorerne E. E-d
[Erik Edlund] och C. H. S-g."
Musikhandlaren
Schildkneckt (1833-1919)
känner vi igen från det av Carleson/Levander framlyfta
Spiritistiska Lånebiblioteket. Anmärkningsvärda är namnen Gustaf
Klemming (bilden t v, från wikipedia), överbibliotekarie vid KB
och skapare av det moderna nationalbiblioteket. Färgstark minst sagt
och banbrytande inom svensk fornskriftsforskning m m. Därtill
känd som just mystiker, spiritist och tydligen frimurare. August
Strindberg ska ha tagit starka intryck av honom på ockultismens
område, och arbetade ju också på KB som amanuens 1874-1882 under
Klemmings tid där.
Generaldirektören
vid medicinalstyrelsen Nils
Johan Berlin (1812-1891) var bl a en framstående farmaceut.
Professor Erik
Edlund (1818-1888) var fysiker och ledamot av
Vetenskapsakademien.
Alltså synnerligen framstående naturvetenskapsmän och humanister. Uppenbarligen tog de detta med spiritismen på högsta allvar. Attityden känns bekant, vi återfinner den hos till exempel brittiska föregångare som William Crookes och Alfred Russel Wallace. De kombinerar en offentlig (mer eller mindre) roll som psykiska forskare med en mer fördold identitet som troende spiritister/spiritualister. I Klemmings fall kombineras det också med ett bredare intresse för mysticism och frimureri.
I artikeln finns två ytterligare intressanta saker att notera: för det första en, som jag tolkar det, tidig rapport om madame d'Esperances verksamhet i Sverige. Och om det antagandet är riktigt, rekryterades hon till Sverige av musikförläggaren Schildkneckt, en uppgift jag inte tidigare har sett. Vi låter artikeln tala på den punkten (anm: William Eglington, 1857-1933, normalstavning Eglinton, var ett berömt engelskt materialisationsmedium):
"Det
var den nyss nämde musikhandlaren S-t som införskref det ryktbara
mediet, engelsmannen Eglington, hvars produktioner vida öfverträffa
både Epsteins och Arbré's, och samma person har nu införskrifvit
ett nytt medium, vida intressantare än Eglington, nämligen en
tjuguårig, vacker, bildad och behaglig engelska, som i den valda
kretsen producerar högst intressanta och sevärda saker. Så
framkallade hon härom aftonen - spöken. Det var "rysligt
intressant". De närvarande bildade en halfcirkelformig kedja i
midten af rummet, hvars andra ända var en alkov, uti hvilken mediet
tog plats. Misstänkte affordrades hedersord att ej bryta kedjan och
lagom skymning bereddes i rummet. Snart föll mediet i extas der inne
i alkoven; ett svagt sken visade sig på golfvet - det blef starkare
och derur framstod snart klart och tydligt en djupt beslöjad, i
silfverskir klädd kvinnogestalt. En af åskådarne, professor S-g,
bjöd gestalten att nalkas; den gjorde så, strök professorn vänligt
på kinden, kyste hans hand, drog sig sakta till baka och
"afdunstade" lika plötsligt som hon framträdt. Det
mystiska skenet på golfvet kvarstod och snart framstod derur en
andra gestalt, inhöljd i något slags gråhvit, fotsid klädnad...
Det var hemskt och stötte för mycket på spöken, tyckte en och
annan. Äfven denna gestalt tycktes uppstå från och åter upplösa
sig i det mystiska skenet på golfvet. Mediet vaknade ur sin
magnetiska dvala och allt var förbi... Men man må icke tro att den
nu anförda episoden är diktad eller på annat sätt gripen ur
luften: min psykograf narras aldrig!"
Materialisationen och hela dramat under seansen känns synnerligen bekant från det vi vet om d'Esperances arbete som materialisationsmedium. Beskrivningen av mediet stämmer också mycket väl med hennes ålder och utseende. Det ska nämnas här att i Journal of Scientific Exploration, vol 30, no 2, 2016, gör Adrian Parker & Elisabeth Warwood en mycket djupgående analys av d'Esperances verksamhet som medium i Sverige och argumenterar för att hennes verkliga efternamn var Puttock. Hon ska ha kommit till Sverige i början av 1880-talet tillsammans med smörgrossisten Matthews Fidler och dennes familj. Hon var ett tag verksam som medium i Värmland och lärde känna bl a Fröding m m. Artikeln återfinns online här. Vi får anledning återvända till hennes äventyr i Sverige.
För det andra: en identifikation vi kan göra är fotografen och konstnärinnan Bertha Valerius (1824-1895) som deltog i kotteriet. Carleson/Levander nämner att hon arbetade som medium för gruppen under 1880-talet som nu bytt namn till Spiritistiska Litteraturföreningen under ledning av överste Klingenstierna. Valerius blev senare medlem av Huldine Beamishs Edelweissförbundet där bland annat målaren Hilma af Klint ett tag var verksam. Valerius skapade under slutet av sitt liv den Kristusbild (t v, från wikipedia) som hängde i förbundets kapell.
"Märkvärdigare saker ha han berättat mig från Eglingtons föreställningar. Exempelvis: Kedjan var sluten, hedersord gifna och rummet förmörkadt. Eglington satt i kedjan mellan professorn S-g och fröken B. W-s [Bertha Walerius], hvilka fasthöllo i hvar sin af hans händer. Efter lång väntan fingo Eglingtons nämda båda grannar känna hurusom han började sakta höja sig från stolen; han steg allt mer och mer, så långt den alltjemt slutna kedjan medgaf, så högt att professor S-g kände hans fot vidröra sin hand... Under mediets skor var det tomt, derom kunde professorn med sin lediga fot öfvertyga sig... Eglington sänke sig åter lika sakta, och allt var "all right". "
Man
må väl fråga, hvad är allt detta? Bedragare och bedragne - eller
hur?
Bedragen,
jag hoppas inte det gäller mina identifikationer. Hur som helst
mycket intressanta uppgifter att forska vidare kring.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.